Önskelista

MAC
Viva Glam - Cyndi och Gaga
In Lilyland - Joie-De-Vivre
Riveting - Show Orchid
Liberty of London - Perennial High Style, Ever Hip och Birds & Berries

Make Up Store
Blush - Must Have, Fresh, Lush

L'oreal
Studio Secrets Smoothing Resurfacing Primer

Gamla bloggen

Den hittar ni här
söndag 2 maj 2010

Stiftis uttalar sig om neuLash

Alldeles nyss var jag inne hos Sublimt och läste hennes recension om ögonfransserumet neuLash.
Jag hade knappt läst texten, tittade bara på bilderna och tankarna snurrade.

Vad utlovade neuLash, hur säger de att produkten funkar? Intresset steg som sav om våren...

Uppenbarligen fungerade det för Sublimt, men jag tänker så här "neuLash måste bara hjälpa mot yttre faktorer, som förslitning när man tar bort vattenfast mascara, när man sover, gnuggar ögonen, väder och vind med mera. Om de påstår att de har något i som förändrar hur fransarna byggs upp och förändrar det redan utvuxna strået och därmed stärks kommer jag att kräkas!"

Så jag går till Naulash hemsida och läser:
NeuLash är ett innovativt serum som förstärker ögonfransarna och bidrar till friskare, naturligare fransar. Produkten visar otroliga resultat efter endast 4 veckors användning, med påstrykning en gång dagligen.
Jag kan köpa att det förstärker fransarna genom att man applicerar något som bildar en skyddande hinna. Logiskt tycker jag. Lite som att ha ett Compeed-plåster eller en rustning.

Sen kommer vi till
Serumet skyddar mot förslitningsfaktorer och hjälper till att förbättra fransarnas styrka och kvalitet. NeuLash levererar nödvändiga proteiner och vitaminer samt mjukgörande och föryngrande ingredienser, som alla förstärker befintliga fransar samt ökar tillväxten av nya, samtidigt som fransarna får mer lyster och blir mer elastiska.

Visst vet ni om att hår och naglar är dött material? Det är protein, keratin. Och jag köper INTE att dött material behöver protein och vitaminer, det är lite som att mata ett lik: allting läggs på hög i munnen (lik kan inte direkt svälja) och även om det kommer ner i magen så bryts maten inte ner och tas upp till användning (om man inte sondmatar en nyligt avliden människa eftersom alla system inte stängs av på en gång vid dödsögonblicket, men det känns så otroligt att jag släpper den tanken.)

Föryngrande ingredienser? Wut? Ursäkta men man kan inte förändra ett dött materials uppbyggnad genom att tillföra något, bara genom att bryta ner. Det som är dött kan inte byggas upp. Och hur det ska öka tillväxten av nya fransar vet jag inte, det vore om man injicerade det direkt i hårbollen, förlåt jag menar hårsäcken. Möjligtvis att några få partiklar kryper in i hårsäcken om du applicerar serumet väldigt långt in mot ögonlocket och att det irriterar så att hårsäcken som motreaktion börjar pressa ut ännu mer hår.
Däremot kan jag köpa att stråna blir mer elastiska, eftersom hår består av små små fjäll är det inte omöjligt att serumet tränger in mellan fjällen och smörjer (hår behöver btw fukt, annars blir det poröst och går lätt av, det verkar ju neuLash faktiskt säga att den gör).

Vi går vidare
Varje frans får näring och energi som förvandlar tunna, spröda och korta fransar till kraftigare, mer välmående på bara 30 dagar.Innehåller 6 ml och varar 4-6 månader !
Jag sa det ovanför, hår är dött och kan INTE tillgodogöra sig näring och energi (möjligtvis att rörelseenergi påverkar fransarna, men troligtvis inte positivt)
Om man nu vill förändra sitt hårs (och naglars) egenskaper så måste man titta på sin kost. Vi bygger inifrån, aight?
Håret och naglarna blir friskare och mer välmående (tekniskt sett så är det hårsäcken och nagelroten/Matrix som står för förändringen i kvalitén) om du äter bra och tar hand om kroppen, inifrån.
Sen att man kanske har lite taskiga gener, eller att man kommer in i ny livsfas (från tonåren till vuxen till medelålders till pensionär), kan man inte råda så mycket över, men man får försöka göra sitt bästa ändå.

Ni får dra er egen slutsats, men om neuLash fungerar så är det för att den håller ögonfransarna fuktade och lägger en skyddande hinna runt strået. Allt annat tror jag är hundlort. Oavsett VARFÖR det fungerar så skulle jag ändå aldrig pungslå mig själv för att hosta upp tusenlappen den lilla tuben med mirakelmedel kostar.

Källor:
Neulash
Wikipedia-nagel
Nagelterapeutens ABC-nagelns anatomi
Frisörska-Hårets uppbyggnad
Lockig-Hårvård
Wikipedia-hår


OBS!
Jag är ingen expert på ämnet, är inte specialutbildad inom ämnet, och jag
kan mycket väl ha fel. Men gissa vem som hade höga poäng på Anatomi och fysilogi- och Biomedicin och Allmän farmakologi-kurserna? (blink blink)

8 kommentarer:

emilie sa...

Jag såg att du nämnde i vår kära gnöltråd att ingen kommenterat ditt inlägg så jag springer hit igen och slänger in en kommentar, för jag håller faktiskt med dig om allting och jag var ju här och spanade häromdagen men hade inte tid att svara. Jag har sett hur neulash fungerar för var och varannan, men jag kan inte förstå detta med, som du säger, döda ting som ska växa till sig och bli starka. Ska det uppstå något slags zombietillstånd? Flaxande ögonfransar som har ihjäl folk? :P

Elena sa...

Åh, uuuuuuuuuuuuuuuuuusch!
Zombiefransar...
*ryser*
Tack för kommentaren Emelie :)

Maggie Makeup Addict sa...

Min frisor sager att protein ar bra for skadat och blekt har for att fjallen pa det ruggats upp och forstorts. Men proteinet lagger sig som du sager, en skyddande hinna ovanpa. For blekt har ar det jattebra, men om man anvander ett proteinschampo pa friskt har blir det stelt och sprott istallet da det inte behover proteinet... sa darfor tror jag att proteinet i neulash kan funka, men vitaminer? Trams!

Stiftis sa...

Tack för inlägget Maggie :)
Men det skulle ju kräva att fransarna är skadade eller nåt, och hur ofta bleker man fransarna ;)

schmut sa...

Det finns alltför mycket reklam som vill få oss att tro att allt från vårt schampoo till vårt puder ska göra oss friskare.
Jag undrar om någon egentligen verkligen tror på det där eller om de mest hoppas? Placebo-effekten är inte att förringa.

Anonym sa...

Att improvisera med vissa teser är ju ok,men du vet väl att fransarnas livslängd är 50-60 dagar i snitt??
Att polypeptider förlänger livslängden på fransar är ju inget konstigt o nytt.
Förlänger du livslängden på fransarna så förlängs ju växningsprocessen.
A(Om fransarn får en livslängd på 120 dagar i stället för ca 50-60 så förstår jag att det är därför dom växer och blir längre.)
B (Alltså är det ju näring som gör att livslängden på fransarna förlängs och inga andra spekulationer eller gissningar)
Eller ??Har läst en doktors avhandling om detta.
Att man tar det på roten är ju indikation på att det tillförs peptider och aminosyror som påverkar livslängden och därmed längden och volymen.
Tack annars för infornativa tankar om smink.
Julia/.

Sublim sa...

Jag ska ärligt säga att jag faktiskt skiter i varför det funkar (så länge det inte skadar mig), men funkar gör det, i alla fall för mig och Badbomben. Lovely!

Stiftis sa...

Julia: Jag tvivlar inte på att om fransarna förblir där de vuxit så växer de ännu mer, det låter fullständiggt logiskt:)
Men jag skulle vilja ha fullständiga forskningsresultat som verkligen påvisar att ämnena tränger in i roten :/

Skicka en kommentar

Tjoflöjt!
Lämna gärna en kommentar (jag svarar alla kommentarer här på bloggen)

Detta skall recenseras

  • MaxFactor Masterpiece mascara
  • Maybelline Define-A-Lash mascara
  • Maybelline Define-A-Lash volume mascara
  • Clinique High Impact Mascara
  • Maybelline The Falsies Mascara
  • E.L.F Liquid Eyeliner
  • E.L.F. Cream Eyeliner
  • Smashbox Cream Eyeliner
  • + ungefär 11parfymer

Taggar

120-palett (4) Amuse (1) Barielle (2) BB Couture (1) blå (3) Calvin Klein (1) Cambria (2) china glaze (5) Depend (3) Discworld (1) dusch (1) Ebay (1) Egna läppstift (10) Eleven (5) EOTD (8) Essie (1) eye liner (1) Eyeko (4) Foundation (4) Frank (1) fötter (1) Gaga (1) Glee (1) GloMinerals (1) Graffiti (1) guide (2) HM (5) Hot Topic (1) hudvård (2) hårfärg (2) Hårtång (1) höst (1) inspiration (1) Isadora (25) Kicks (1) Kissywear (4) kollektioner (4) konad (1) L´oreal (1) Lancôme (3) Lovie (2) Lumene (5) Lush (1) läppglans (1) Läppstift (4) Lördagsgodis (2) MAC (14) Make Up Store (12) Mary Kay (1) Mascara (7) Max Factor (2) Maybelline (15) nagellack (27) nagelvård (1) Nail Mail (11) Nars (1) neon (1) nerd (1) Nfu-oh (1) Ninja Minerals (2) nivea (2) Nouba (1) Nubar (2) nyhet (4) NYX (7) Nörd (2) opi (1) orange (1) Orly (5) paket (2) Parfym (10) peruk (1) poolside (1) primer (1) rabatt (1) RBL (1) rea (1) Recensioner (25) Remover (1) Rimmel (2) Rocky Horror (2) rosa (1) Shu Uemura (1) sjuksköterska (2) Smashbox (5) Sminkningar (36) smycken (1) sommar (1) St.Blackstick (1) Stiftis (12) Stiftprinsessan (8) swap (1) söndagsläsning (4) The Body Shop (6) theBalm (3) Tävling (3) undersköterska (1) Urban Decay (8) Vevay (1) video (1) Viva la Diva (10) Vubba (2) vård (2) Webshoppa (5) Zoya (1)
Pinga Frisim bloglovin PRET-ty.se
Startblogg.se Mode & design bloggar Blogglista.se BloggRegistret.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Bloggpunkten.se Shopping