Önskelista

MAC
Viva Glam - Cyndi och Gaga
In Lilyland - Joie-De-Vivre
Riveting - Show Orchid
Liberty of London - Perennial High Style, Ever Hip och Birds & Berries

Make Up Store
Blush - Must Have, Fresh, Lush

L'oreal
Studio Secrets Smoothing Resurfacing Primer

Gamla bloggen

Den hittar ni här
måndag 24 maj 2010

Guide: Att vårda naglarna när man jobbar i vården

Nu är det sommar, nu är det sol!
I stort sett i alla fall.
Och med sommaren kommer sommar"lovet" med tillhörande sommarjobb, om man inte tänkt svälta ihjäl och bli utkastad från hemmet som student.
Jag, och många med mig kommer i sommar att jobba inom vården, äldrevården, omsorgen eller sjukvården.
Och med detta kommer hygienfrågor. Jag känner att jag måste ta tag i det här och ge tips om skönhet inom vården till sommarens jobb.

Så... Naglar!
Här kommer anledningar till att inte ha långa eller målade naglar i vården:
  1. Det är svårt dra till madrasser med långa naglar, de böjer och viker sig gärna. Det leder till trasiga naglar och ofta smärta.
  2. Att ta hand om stomipåsar med långa naglar är ingen bra idé. Plupp säger det och påsen råkade få ett hål. Du får stomi-innehåll i hela sängen/rullstolen/boenden/dig själv. Och beroende på vad det är för stomi har du lite olika produkter att vänta dig: allt från mycket löst maginnehåll till riktigt bajs, ibland är det en påse för urin.
  3. Tar du hand om små söta tanten med skör hud är det lätt hänt att du råkar skrapa henne med dina långa naglar och ojdå, gjorde det ont? Ah, shit vad det blöder! Rekommenderas alltså inte.
  4. Du ska hjälpa en patient/boende med att tvätta sig nertill alt. torka någon efter toalettbesök. Långa naglar skrapar upp mer bajs/urin/underlivsblödning/flytningar med naglarna än korta, detta för att du och dina naglar inte riktigt fick plats i hygienhandskarna och därför chansade du och körde utan. Dessutom kan du skada en gammal mans penis om man inte är försiktig med sina naglar.
  5. Det är svårt att dokumentera ordentligt med långa naglar, om du skriver på dator dvs, är du inte jättevan med naglarna kommer du märka att du glider runt en del om du skriver direkt med nageltipparna.
  6. Får du en spricka i en nagel och ska hjälpa en tant på med strumpbyxorna kommer du att fixa så att de blir duktigt upprepade. Tanter kan lätt bli bekymrade när de ser en massa gågna maskor i strumpisarna.
  7. Det är i stort sett omöjligt att dra på någon annan kompressionsstrumpor om du har för långa naglar, oavsett om du har en strumppådragare eller inte.
  8. Det är ganska äckligt om du bär ut tallrikar och naglarna går ordentligt in över tallrikskanten och till maten, oavsett om du både tvättat och spritat händerna innan (du kan inte bära tallriken platt på handflatan, tro mig, det blir för varmt).
  9. Många andra arbetsuppgifter kommer bli svåra när du jobbar, och som ni märkt med alla nedskärningar mm så måste man vara effektiv som en såpad ekorre när man ska jobba i vården för att det finns färre folk. Man kan alltså inte ta hundra år på sig för en uppgift som hade tagit ett par minuter max för någon med korta naglar.
  10. Det största anledningen är: man målar inte naglarna för då ser man inte att det är skitigt under dem (ofta du går omkring med en nagelborste...). Med långa naglar är det svårt att sprita händerna ordentligt, du kommer inte att komma åt ordentligt under naglarna. Vi börjar få in mer och mer resistenta bakterier i Sverige, tidigare var det MRSA man fick panik av, nu är det ESBL som kommit i ropet. Inget av dem är något man ska nonchalera naturligtvis. Har du skit under naglarna hjälper inte en spriting, spriten har inte trängt igenom all skit! Därför måste man se om man har något under naglarna, för att göra vården säkrare för både oss själva och får de vi vårdar!
Här finns förresten en artikel i Aftonblaskan om långa naglar i vården.

Dåså, då vet ni. Då kör vi igång med bilderna! Kom ihåg att man kan klicka upp dem för att se bättre.

Såhär såg mina naglar ut först. Halvlånga, målade och ett par stycken har råkat ut för några olyckor. Inte idealt. Det är förresten Opis "who the shrek are you?" de är målade med.



Såhär långa är de alltså. Enligt en riktlinje jag hört så ska inte tippen synas ovanför fingertoppen, då är de för långa. Vilket mina alltså är.

Snipp, snipp!
Avklippt, avkortat, declawed osv. Såhär ska det alltså helst se ut. Ni får gärna fila ner naglarna, det ger mindre risk för att naglarna spricker än om man använder en brutal nagelklippare. Men jag använde en klippare, för jag iddes inte fila.

Såhär kort blev de när man ser från framsidan.
Jag har klippt ner till ca "den fria kanten", för då vet jag att den definitivt inte kommer att böja sig om jag drar i tunga saker, typ madrasser eller byxbakar.
Kanterna på nageln är ganska vassa och hårda, därför kommer nästa steg nu:

Fila kanterna! Jag har nagellacket kvar eftersom det är MYCKET lättare att se vilken form man filar till istället för en naturell nagel. Här har jag filat hörnen på naglarna, samt yttersta tippens ovansida eftersom mina naglar böjer sig uppåt när jag klipper dem och den kanten blir vass.

Här har jag tagit bort lacket, och ni ser att det fanns en del skit under nagelkanterna.
Det petade jag bort så klart.




Sedan använde jag en 4-stegs poleringsfil, använder den som ett steg i att göra nagelns yta snyggare samt få upp cirkulationen i nagelplattan och roten.

Sedan masserade jag in Dependsmyrraolja, jag kör alltid med olja på naglarna efter att jag använt lackborrtagning, annars blir naglarna väldigt torra och spröda och det känns inte alls bra. Passar också på att smörja nagelbanden och huden runt nageln som lätt känns torr när den kommer i kontakt med borttagning.

Efter oljan smörjer jag in naglarna med serum.

Allra, allra sist lägger jag på ett eller två lager underlack. Det är för att skydda nageln mot fukt och få en aning lyxigare känsla med blänkande naglar istället för det trista matta.
En gång försökte jag med överlack direkt på nageln istället för underlack. Det gick inte bra. Det kom av i sjok bara ett par timmar efteråt.

Sådär, det var min guide till naglar i vården!
Jag hoppas att ni tänker patientsäkert ute i cirkusen, må ni få få bajsblöjor och många tack i sommar!

3 kommentarer:

Ninni sa...

Ni som jobbar i vården är änglar! Tack för att ni finns!

3tjejer.se sa...

Hej Elena!
Vi på 3tjejer.se väljer ut en ny blogg om skönhet varje dag. Vi har spanat in din blogg och tycker den är jättebra. Därför har vi valt ut din blogg till dagens bloggflirt! Spana in våran hemsida: http://3tjejer.se
Fortsätt blogga lika gyrmt!
MVH redaktionen & 3tjejer.se

Stiftis sa...

Tack själv, Ninni :)
Utan patienter vore vi ingenting :D

Tack 3tjejer

Skicka en kommentar

Tjoflöjt!
Lämna gärna en kommentar (jag svarar alla kommentarer här på bloggen)

Detta skall recenseras

  • MaxFactor Masterpiece mascara
  • Maybelline Define-A-Lash mascara
  • Maybelline Define-A-Lash volume mascara
  • Clinique High Impact Mascara
  • Maybelline The Falsies Mascara
  • E.L.F Liquid Eyeliner
  • E.L.F. Cream Eyeliner
  • Smashbox Cream Eyeliner
  • + ungefär 11parfymer

Taggar

120-palett (4) Amuse (1) Barielle (2) BB Couture (1) blå (3) Calvin Klein (1) Cambria (2) china glaze (5) Depend (3) Discworld (1) dusch (1) Ebay (1) Egna läppstift (10) Eleven (5) EOTD (8) Essie (1) eye liner (1) Eyeko (4) Foundation (4) Frank (1) fötter (1) Gaga (1) Glee (1) GloMinerals (1) Graffiti (1) guide (2) HM (5) Hot Topic (1) hudvård (2) hårfärg (2) Hårtång (1) höst (1) inspiration (1) Isadora (25) Kicks (1) Kissywear (4) kollektioner (4) konad (1) L´oreal (1) Lancôme (3) Lovie (2) Lumene (5) Lush (1) läppglans (1) Läppstift (4) Lördagsgodis (2) MAC (14) Make Up Store (12) Mary Kay (1) Mascara (7) Max Factor (2) Maybelline (15) nagellack (27) nagelvård (1) Nail Mail (11) Nars (1) neon (1) nerd (1) Nfu-oh (1) Ninja Minerals (2) nivea (2) Nouba (1) Nubar (2) nyhet (4) NYX (7) Nörd (2) opi (1) orange (1) Orly (5) paket (2) Parfym (10) peruk (1) poolside (1) primer (1) rabatt (1) RBL (1) rea (1) Recensioner (25) Remover (1) Rimmel (2) Rocky Horror (2) rosa (1) Shu Uemura (1) sjuksköterska (2) Smashbox (5) Sminkningar (36) smycken (1) sommar (1) St.Blackstick (1) Stiftis (12) Stiftprinsessan (8) swap (1) söndagsläsning (4) The Body Shop (6) theBalm (3) Tävling (3) undersköterska (1) Urban Decay (8) Vevay (1) video (1) Viva la Diva (10) Vubba (2) vård (2) Webshoppa (5) Zoya (1)
Pinga Frisim bloglovin PRET-ty.se
Startblogg.se Mode & design bloggar Blogglista.se BloggRegistret.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Bloggpunkten.se Shopping